خانه » دانستنی ها » آچار فرانسه بخریم یا انبرقفلی؟ تفاوت های آنها

آچار فرانسه بخریم یا انبرقفلی؟ تفاوت های آنها

راهنمای خرید آچار فرانسه و انبر قفلی

آچار فرانسه چیست و چگونه کار میکند؟ آچار فرانسه مصرفی ترین ابزار برای بازو بسته کردن پیچ مهره

آچار فرانسه و انبرقفلی از ابزارهای کاربردی در منازل و مشاغل مختلف هستند. برخی این دو را مشابه هم فرض می کنند، در حالی که این دو ابزار کاملا متفاوت هستند. بنابراین قبل از خرید انبر قفلی و یا خرید آچار فرانسه باید تفاوت ها و کاربرد هر یک را بدانید و سپس اقدام به خرید کنید.

انبرقفلی و آچار فرانسه هم از نظر ظاهری و هم از نظر کاربرد و نوع استفاده با هم فرق دارند. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به تفاوت آچار فرانسه و انبر قفلی و همچنین به معرفی انواع آچار فرانسه و انواع آچار قفلی و کاربرد هر یک از آن ها بپردازیم. پس پیشنهاد می کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

تفاوت آچار فرانسه و انبرقفلی چیست؟

اولین تفاوت از نام این دو ابزار پیداست. آچار فرانسه نوعی آچار است و آچار برای باز و بسته کردن انواع پیچ و مهره استفاده می شود و انبر قفلی نوعی انبر است و وظیفه انبر گرفتن و نگه داشتن قطعات و فشردن آن ها به یکدیگر و نهایتا باز کردن پیچ هایی است که سر آن ها مستهلک شده است.

جالب است بدانید که آچار فرانسه در انگلیس تولید شده است ولی در برخی کشورها از جمله ایران به آچار فرانسه معروف است !

دهانه آچار فرانسه طوری طراحی شده است که قابل تنظیم و تغییر اندازه است و یکی از مهم ترین و اصلی ترین کاربردهای آن، باز کردن مهره ها و اتصالات در محدوده دهانه آچار می باشد.

پس نتیجه می گیریم این دو ابزار (انبرقفلی و آچار فرانسه) هم از نظر ظاهری و هم کاربرد متفاوت هستند.

در ادامه اطلاعات بیشتری درباره هر یک از این ابزار در اختیارتان قرار خواهیم داد.

انبرقفلی چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

انبرقفلی همانطور که از نامش پیداست، نوعی انبر است. این انبر دو فک دارد که یکی ثابت و دیگری قاب تنظیم است. پیچی در انتهای دسته آن قرار دارد که به کمک آن می توان فاصله بین دو فک را تنظیم و سپس آن را قفل کرد.

این نوع انبر دو دسته نیز دارد که مثل فک آن، یکی ثابت و دیگری متحرک است.

انبر قفلی چیست؟ انبر قفلی ابزاریست برای باز کردن پیچ هایی که آچارخورشان سخت است

و اما کاربرد انبرقفلی :

  1. ثابت نگه داشتن و گرفتن مهره ها و سرپیچ (به عنوان آچار)
  2. ثابت نگه داشتن لوله (به عنوان لوله گیر)
  3. نگه داشتن اشیاء مثل انبردست
  4. فشردن دو قطعه به هم مثل گیره
  5. باز کردن پیچ و مهره های مستهلک شده که ممکن است در حین کار بشکنند.

علاوه بر موارد بالا، شما وقتی می خواهید دو شیء کوچک را به هم بچسبانید می توانید از انبرقفلی کمک بگیرید و یا حتی برای بستن نشتی لوله رادیاتور و باز کردن زیپ های خراب می توانید از این ابزار کاربردی استفاده کنید.

انواع انبر قفلی

انبرقفلی ها تنوع مدل بالایی دارند و هر مدل کاربردهای متفاوتی دارد. در این قسمت برخی از پرکاربردترین مدل انبرقفلی را معرفی خواهیم کرد :

  • انبر قفلی C شکل: از این انبرقفلی بیشتر برای نگهداری قطعات در حین جوشکاری استفاده می شود.
  • انبر قفلی مهره گیر: از این انبرقفلی بیشتر برای باز و بسته کردن پیچ، مخصوصا پیچ هایی که دچار خوردگی شده اند و باز کردن آن ها سخت یا حتی غیر ممکن است، استفاده می شود.
  • انبر قفلی دم باریک: این نوع انبرقفلی دارای فک های بلند و باریک مثل دم باریک است. از این نوع انبر قفلی وقتی قطعات در فضای باریک و دور از دسترس هستند، استفاده می شود.
  • انبر قفلی دهانه بزرگ: همانطور که از نام این انبرقفلی پیداست، دهانه بزرگ و پهن دارد. و قاعدتا از این ابزار برای کار با قطعات بزرگ استفاده می شود.
  • انبرقفلی زنجیری: این نوع انبرقفلی از نظر ظاهری به شدت با سایر انواع انبرقفلی متفاوت است. در دهانه این نوع انبرقفلی یک زنجیر قرار دارد که کافی است آن را دور شیء مورد نظر خود بپیچید و آن را باز یا بسته کنید. این نوع انبرقفلی مخصوصا برای باز و بسته کردن اشیایی که شکل های نامتعارفی دارند، بسیار کاربردی می باشد.

کاربرد آچار فرانسه در صنایع مختلف برای باز و بسته کردن مهره

  • انبر قفلی جوشکاری: این انبر دارای دهانه های کشیده و بلند است و با استفاده از آن می توان برای سهولت کار دو قطعه را هنگام لحیم کاری یا جوشکاری کنار هم قرار داد. به همین دلیل هم به انبرقفلی جوشکاری معروف است.
  • انبر قفلی دهانه طوطی: دهانه این نوع انبرقفلی شبیه دماغ طوطی است. از آن برای باز و بسته کردن مهره هایی که حالت شش گوش و اجسامی که دارای اشکال نامتعارفی هستند، استفاده می شود.
  • انبر قفلی دهانه تخت: همانطور که از نام این انبر قفلی مشخص است، دهانه تخت و پهنی دارد. نوع دهانه باعث شده تا بتوان از آن برای نگهداری فلزات مختلف استفاده کرد. از انبرقفلی دهانه تخت برای خم کردن فلزات نیز استفاده می شود به همین دلیل یکی از ابزارآلات کاربردی در کارگاه های آهنگری است.

آچار فرانسه چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

آچار فرانسه نوعی آچار با دهانه متغیر و تنظیم پذیر است که به مهره ها یا پیچ های چهار و شش گوش می خورد. این آچار دو فک دارد که یکی ثابت و دیگری متحرک است. فک متحرک آن با چرخاندن یک پیچ در وسط، به فک ثابت نزدیک یا از آن دور می شود.

این نوع آچار که در ایران به آچار فرانسه معروف است، در سال ۱۸۴۲ میلادی توسط یک مهندس انگلیسی به نام ریچارد کلابرن اختراع شد. این ابزار در کشورهایی مثل فرانسه، آلمان و ایتالیا به آچار انگلیسی، در دانمارک به آچار سوئدی و در کشورهایی مثل ایران، اسلوونی، مجارستان و لهستان به آچار فرانسه معروف است.

و اما کاربرد آچار فرانسه :

  • باز کردن پیچ و مهره های کوچک و بزرگ
  • قابل استفاده برای مصارف خانگی
  • قابل استفاده در صنعت خودروسازی، ساختمان سازی و …

انواع آچار فرانسه

آچار فرانسه از نظر جنس، سایز و … به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. ما در این مقاله به انواع آچار فرانسه از نظر شکل ظاهری می پردازیم :

  • آچار فرانسه قفلی
  • آچار فرانسه دوسر
  • آچار فرانسه مدرج
  • آچار فرانسه لب باریک
  • آچار فرانسه انحنا دار یا S شکل
  • آچار فرانسه جغجغه‌ ای
  • آچار فرانسه عایق برق
  • آچار فرانسه فشار قوی
  • آچار فرانسه صنعتی

قیمت و خرید آچار فرانسه و انبرقفلی

همانطور که اشاره شد و شما نیز مستحضر هستید، آچار فرانسه انواع مختلفی دارد، هم از نظر سایز، هم جنس بدنه و هم شکل ظاهری با هم متفاوت هستند، بنابراین قیمت آچار فرانسه با توجه به موارد گفته شده، متفاوت است. برای اینکه خیالتان از بابت قیمت و جنس آچار فراسنه راحت باشد، به شما پیشنهاد می کنیم از فروشگاه هایی که به طور تخصصی فروش ابزار انجام می دهند. اقدام به خرید نمایید. یکی از فروشگاه های معتبر در این زمینه فروشگاه ابزار میهن است که هم به صورت حضوری و هم اینترنتی اقدام به فروش ابزارآلات مختلف از جمله انبر قفلی و آچار فرانسه می نماید و شما می توانید به صورت تکی یا عمده با بهترین قیمت خرید خود را انجام دهید.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *