خانه » بررسی و معرفی » بازار سنتی کرمانشاه: تجربه خرید محلی

بازار سنتی کرمانشاه: تجربه خرید محلی

تجربه خرید از بازار سنتی کرمانشاه

بازار سنتی کرمانشاه

برای سفر به کرمانشاه و بازدید از تاریخ غنی و فرهنگ اصیل آن، باید راهی غرب کشور شوید. این کلان‌شهر زیبا جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در دل خود جا داده است و سالانه گردشگران و توریستان بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. بازار سنتی کرمانشاه یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین بازارهای کشور محسوب می‌شود که با فرهنگ و آداب‌ورسوم خاص مردم این شهر آمیخته شده است. برای تماشا و لمس تاریخ عمیق این شهر، بلیط قطار ارزان را از وب‌سایت‌های آنلاین رزرو کنید و با خرید بلیط قطار کرمانشاه راهی سفری به‌یادماندنی شوید.

تاریخچه بازار سنتی کرمانشاه

بازار سنتی کرمانشاه یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی این شهر محسوب می‌شود که با فرهنگ غنی و قدمت طولانی، فضایی جذاب و متنوع را به‌وجود آورده است. بافت و معماری سنتی این بازار با کوچه‌ها و بازارچه‌های رنگارنگ و تنوع محصولات دست‌ساز و محلی، افراد بسیاری را به خرید بلیط قطار کرمانشاه و گشت‌وگذار در بازار این شهر ترغیب می‌کند. در بازار قدیمی و سنتی کرمانشاه می‌توانید انواع صنایع دستی، پوشاک، غذاها و خوراکی‌های محلی، سفال و سرامیک‌های دست‌ساز را پیدا کنید و به‌عنوان سوغاتی برای عزیزانتان بخرید. فرهنگ اصیل و برخورد مهمان‌نواز مردم مهربان این شهر، بهترین تجربه را از سفر برای شما رقم می‌زند.

قدمت بازار قدیمی و سنتی کرمانشاه به دوران حکومت زنگنه برمی‌گردد که معاصر با دوران زندیه بوده‌اند. در سده ۱۹ میلادی و در زمان حکومت قاجار بخش‌های جدیدی به بازار اضافه شده است. این بازار بزرگ و یکپارچه در سال ۱۳۱۴ به‌وسیله خیابان سپه به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. بازار سنتی کرمانشاه واقع در مرکز شهر و در بافت قدیمی شهر قرار دارد؛ این بازار بزرگ و وسیع به‌دلیل بافت سنتی و معماری خاص خود، به یکی از جاذبه‌های کرمانشاه تبدیل شده است و در سال ۱۳۷۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

قسمت‌های مختلف بازار سنتی کرمانشاه

بازار سنتی کرمانشاه، قسمت‌های مختلفی را در برمی‌گیرد که هر کدام تنوع و جذابیت ویژه‌ای به این بازار قدیمی می‌دهند. مغازه‌ها و حجره‌های مختلف، در کنار بخش تاریخی و معماری بازار سنتی کرمانشاه جلوه‌ای خاص و ویژه پیدا می‌کنند. قدم‌زدن در کوچه‌ها و خیابان‌های پرپیچ‌وخم، بازارچه‌ها و ایوان‌های قدیمی، شما را به سفری تاریخی می‌برد. بخش‌های تاریخی این بازار قدیمی با تاریخی طولانی و فرهنگی غنی، یکی از مقاصد محبوب و مراکز خرید مهم در سفر به کرمانشاه محسوب می‌شود. این بازار بزرگ و وسیع، به بخش‌های مختلفی تقسیم شده است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

راسته‌ها

بازار بزرگ و سنتی کرمانشاه، دارای ۴ بخش و ۱۸ راسته است که هر کدام از آن‌ها بر اساس مشاغل و حرفه مغازه‌دارها نام‌گذاری شده‌اند. این راسته‌ها به راسته بزازها، مس‌گرها، صحاف‌ها، زرگرها، کلوچه‌پزها، بنک‌دارها، آهنگرها و … معروف هستند. برخی از آن‌ها نیز بر اساس شهر بومی مغازه‌دارها یا دین آن‌ها نام‌گذاری شده‌اند؛ راسته حوری‌آباد، راسته یهودی‌ها، راسته کلیمی‌ها و … از دیگر قسمت‌های این بازار محسوب می‌شوند. راسته تاریکه بازار، راسته طلافروشی‌ها و راسته پارچه‌فروشی‌ها از محبوب‌ترین و معروف‌ترین راسته‌های بازار سنتی کرمانشاه به‌حساب می‌آیند.

سراها و کاروانسراها

سرا و کاروانسراها از مهم‌ترین بخش‌های بازار سنتی کرمانشاه محسوب می‌شوند که از طریق راسته‌های بازار می‌توان به آن‌ها دست پیدا کرد. این فضاها در قدیم بر اساس طول راسته‌ها و تعداد کاروانسراها ساخته شده‌اند که از مهم‌ترین‌های آن‌ها می‌‌توان به سرا کاشانی، وکیل‌الدوله، حکیم‌الدوله، نور، سرا اصفهانی‌ها، خرمافروش‌ها، رنگ‌رزها، فراش‌باشی، سنگ‌تراش‌ها و … اشاره کرد.

سرا وکیل‌الدوله مهم‌ترین و معروف‌ترین سرا در بازار سنتی کرمانشاه محسوب می‌شود که چهار حیاط و یک دالان را تشکیل می‌دهد. قسمت‌های مختلف سرا زیبا و باشکوه وکیل‌الدوله به‌وسیله دالان و حیاط اصلی به یک‌دیگر متصل می‌شوند؛ این سرا با نما آجری و کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای، تصویری خارق‌العاده را از تاریخ غنی این مرزوبوم به نمایش می‌گذارد.

سرا نو، از دیگر سراهای معروف بازار سنتی کرمانشاه به‌حساب می‌آید که در گذشته محلی برای قرارگیری بانک شاهنشاهی بوده است؛ این سرا دو صحن و یک دالان دارد. سرا حاج علی‌محمد همدانی در گذشته بخشی از تاریکه بازار کرمانشاه به‌حساب آمده است که دو طبقه و یک زیرزمین را شامل می‌شود. این سراها در گذشته محل دادوستد و توزیع کالاها توسط تجار بوده‌اند.

هر یک از سراها، با معماری زیبا و تزیینات کاشی‌کاری‌شده بسیار جذاب و دیدنی هستند؛ آن‌ها به دوره زندیه و قاجار متعلق‌اند. علاوه‌بر سراها، کاروانسراهای متعددی نیز در بازار قدیمی کرمانشاه وجود دارند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به کاروانسرا خندق اشاره کرد. کاروانسراهای این بازار امروز به‌دلیل تغییر در معماری آن‌ها، به انبار اجناس مختلف تبدیل شده است.

بازارهای سنتی کرمانشاه

تیمچه‌ها

در بازارهای سنتی و سرپوشیده که راسته‌ها و سراهای متعددی واقع شده است، تیمچه‌های بسیاری نیز وجود دارند. تیمچه‌ها در واقع سراهای کوچک سرپوشیده‌ای هستند که اجناس گران‌قیمتی مانند طلا و فرش در آن‌ها عرضه می‌شوند و به فروش می‌رسند. در بازار سنتی کرمانشاه نیز تیمچه‌های بسیاری وجود دارند، تیمچه سیداسماعیل در راسته بازار علافخانه، یکی از تیمچه‌های این بازار به‌شمار می‌رود که محل فروش فرش‌های دست‌باف و گران است.

چهار سوق‌ها

چهارسوق‌های بازار سنتی کرمانشاه با گنبدهای آجرکاری و کاشی‌کاری زیبا، ظرافت و شکوه معماری گذشته این مرزوبوم را به تصویر می‌کشد. چهارسوق‌ها در بازار کرمانشاه در محل تقاطع بازار مس‌گرها، صحاف‌ها، سراج‌ها و زرگرها قرار دارند.

دالان‌ها

دالان‌ها همان کوچه‌ها و راسته‌های کوچک و فرعی هستند که رابط بین فضا درونی و بیرونی بازارها را تشکیل می‌دهند. آن‌ها از یک‌سو یه راسته‌ها و از سوی دیگر به سرا یا کاروانسراها وصل می‌شوند. دالان وکیل‌الدوله از دالان‌های بازار سنتی کرمانشاه است که در بازار سراج‌ها و سرا وکیل‌الدوله قرار دارد.

سفری در بازار سنتی کرمانشاه

سفری در بازار سنتی کرمانشاه با فلای تودی

بازدید از بازار سنتی کرمانشاه و سفری به تاریخ این شهر را با رزرو بلیط قطار کرمانشاه تجربه کنید. برای خرید بلیط قطار ارزان می‌توانید به وب‌سایت‌های آنلاین مراجعه و رزروی سریع و آسان را انجام دهید. وب‌سایت آنلاین فروش بلیط فلای تودی، با ارائه خدمات متعدد خود توانسته است رضایت کاربران را به‌دست بیاورد. فلای تودی برای صرفه‌جویی در رزرو بلیط سفرتان، گزینه تقویم قیمتی و نمودار قیمتی را به شما ارائه می‌دهد، تا بتوانید رزروی ارزان در تاریخی حوالی تاریخ مورد نظرتان داشته باشید. این وب‌سایت با خدمات راهنما سفر، پیگیری و پشتیبانی سفر، شما را تا پایان سفر همراهی خواهد کرد. چنانچه با مشکل یا دغدغه‌ای روبه‌رو شدید با ما تماس بگیرید؛ همکاران ما به‌صورت شبانه‌روزی پاسخ‌گو نیازهای شما خواهند بود.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *