خانه » دانستنی ها » بهترین تکنیک ها برای و حفظ کردن سریع

بهترین تکنیک ها برای و حفظ کردن سریع

نکات مهم برای حفظ کردن سریع

حفظ کردن سریع | یادگیری و مطالعه موثر

مقدمه : در این مقاله به مجموعه از نکات برای یادگیری و حفظ سریع میپردازیم که بسیار برای دانش آموزان و دانشجویان پر اهمیت است، با ما همراه باشید.

وقتی مؤثرترین روش یادگیری را بلد باشید، یادگیری‌ مفاهیم و مهارت‌های جدید برای شما راحت‌تر می‌شود. اگر شما هم مانند بیشتر افراد محدودیت زمانی دارید، مهم است که بتوانید بیشترین بهره را از زمان خود ببرید.

بهترین روش مطالعه چیست؟ از میان تکنیک های یادگیری، کدام‌یک می‌توانند در یادگیری بهتر درس‌ها به ما کمک کنند؟ چگونه مطمئن شویم درس‌ها را خوب یاد گرفته‌ایم؟

البته سرعت یادگیری تنها عامل مهم نیست.   نکته‌ی مهم دیگر این است که بتوانید اطلاعات آموخته‌شده را به‌درستی به خاطر بسپارید و همه‌ی این اطلاعات را بعداً به خاطر آورید و در موقعیت‌ها مختلف به‌خوبی از آن‌ها استفاده کنید.

نمی‌توانید یک‌شبه بهترین روش یادگیری را پیدا کنید،   اما اگر چند روش یادگیری مؤثر را روزانه‌ به کار بگیرید، مجموعه‌ای از تکنیکهای یادگیری را که به گمان ما می‌توانند برای یادگیری بهتر درس‌ها مفید باشند در ادامه می‌آوریم.

بدیهی است روش های یادگیری بسیار متنوع هستند و ما اصرار نداریم آن‌چه در ادامه می‌آید، الزاماً بهترین روش یادگیری است. این در نهایت خود شما هستید که بر اساس سلیقه و ترجیح خود، مناسب ترین روش برای یادگیری را انتخاب می‌کنید.

تکنیک های شگفت انگیز برای یادگیری و حفظ کردن سریع و آسان

۱-  کنترل محیط یادگیری

وقتی مطالب تازه یاد می‌گیریم، گاهی همه چیز عالی پیش می‌رود و مطالب را به آسانی درک می‌کنیم. ولی زمان‌هایی هم هست که گویی ذهن ما قفل شده است. سرعت یادگیری ما در این اوقات خیلی پایین می‌آید. همه ما این مسئله را تجربه کرده‌ایم.

حتماً تا به حال برایتان پیش آمده که مشغول کتابخوانی باشید و ناگهان متوجه شوید در عین این‌که چند سطر آخر را با دقت و کلمه‌به‌کلمه خوانده‌اید، اما هیچ چیزی از آن را به خاطر نمی‌آورید.

این پدیده صرفاً به مطالعه محدود نیست و به عدم تمرکز مربوط می‌شود. فعالیت آگاهانه، انرژی بسیار زیادی از مغز ما می‌گیرد و مغزمان در طول صدها هزار سال آموخته است که چگونه به محض فراهم شدن شرایط، فعالیت‌ها را از سطح خودآگاه به ناخودآگاه منتقل کند در این باره شما باید افزایش تمرکز داشته باشید تا بتوانید درک مطلب بالایی نیز داشته باشید.

شاید یکی از بهترین مثال‌ها برای درک این پدیده،‌ رانندگی باشد. رانندگی به سرعت در ذهن ما ناخودآگاه می‌شود و فقط زمانی دوباره به لایه‌ی آگاهانه برمی‌گردد که یک محرک بیرونی وجود داشته باشد.

دلیل بعدی داشتن استرس هست که باید خود را از آن دور کنیم، مدیریت و درمان استرس یم مبحث بسیار پر اهمیت است که باید علم خود را در این باره افزایش دهید و استرس را در زمان مطالعه از خود دورکنید.

۲-  برنامه ریزی

برنامه ریزی نداشتن! خیلی‌ها هستند که هدفشان روشن است؛ اما برایش برنامه‌ای ندارند. آن‌ها از این حرف می‌زنند که «من هدفم مشخص است. دیگر برنامه لازم ندارم. به سمتش در حرکتم. پس برنامه واسه چیه؟» این اولین و مهم‌ترین اشتباه است.

شما تصمیم دارید لاغر شوید اما بدون برنامه ریزی. وقتی برنامه‌ای برای این کار نداشته باشید، ارزیابی‌ای هم برای میزان نزدیک شدن به اهدافتان نخواهید داشت.

دومین اشتباه این است که بسیاری از افراد برنامه ریزی می‌کنند، اما وقتی نمی‌توانند آن را به هر دلیلی اجرایی کنند یا از برنامه عقب می‌ماند، بیخیال آن می‌شوند. این یک اشتباه مهلک است.

اتفاقاً اشتباه کردن در مسیر برنامه ریزی باید پیش بیاید تا شما بتوانید خود را ارزیابی کنید و بدانید در چه جاهایی درست عمل نکرده‌اید. تا بدانید باید چطور بهینه‌تر برنامه ریزی کنید.

فایده برنامه‌ریزی در این است که عمل‌گرایی‌مان را بیشتر می‌کند. وقتی برنامه نداریم، با ده‌ها و صدها فکر و مسیر مختلف روبه‌روییم و ممکن است هر روز مشغول کار مختلفی باشیم. اما برنامه به ما نظم می‌دهد و را به انجام کارهای مشخصی وادارمان می‌کند. این نظم در نهایت می‌تواند درک و یادگیری را بهبود بخشد.

۳-  تندخوانی

مطالعه مداوم یکی از مهم‌ترین عادت‌های افراد موفق است. مثلاً آقای وارن بافت سرمایه دار بزرگ آمریکایی، حتماً در روز دستکم یکی دو ساعت مطالعه می‌کند.

  • مهارت تندخوانی شامل مهارت‌های زیر است:
  • مهارت‌های خواندن کلمات به‌صورت گروهی (به‌صورت عبارت و جمله به‌جای مطالعه‌ی کلمه به کلمه)
  • عدم تکرار کلمات هنگام خواندن متن در ذهن
  • سطحی خواندن (مطالعه پاراگراف با هدف درک مفهوم کلی به‌جای مطالعه دقیق)
  • استفاده از ابزار راهنما (استفاده از یک مداد یا خودکار برای دنبال کردن کلمات و خطوط و سطرها هنگام خواندن)

برای یادگیری رایگان تندخوانی فقط کافسیت به وبسایت آموزشی بهارمن مراجعه نموده و مقاله آموزشی تندخوانی رو مطالعه کنید راه بعدی سرچ آموزش تندخوانی بهارمن در گوگل می‌باشد که رتبه اول را داراست با آپدیت های پیاپی آن را در اختیار شما قرار داده اند.

 

۴-  نقشه ذهنی

نقشه ذهنی یا Mind Map ابزاری بسیار کاربری برای رسیدن به یادگیری عمیق است. در نگاه اول احتمالاً ترسیم نقشه ذهنی یا همان «تصویرسازی» کاری غیرضروری و وقت‌گیر به نظر برسد، اما تأثیر خود را ماه‌های پایانی آمادگی برای کنکور نشان خواهد داد. در این باره هم وبسایت آموزشی بهارمن مقالات باارزشی در اختیار کاربران خود قرار داده که میتواند از آن استفاده کنید.

 

۵-  نکته برداری

پژوهش‌های علمی نشان می‌دهند یادداشت برداری به کمک نوشتن با دست، تأثیر فوق‌العاده‌ای بر میزان یادگیری دارد. حتی بیشتر از یادداشت برداری با گوشی یا با تایپ و تبلت! با وجود اینکه سرعت «نوشتن» در مقایسه با تایپ کمتر است، اما همین باعث تمرکز بیشتر روی اطلاعاتی می‌شود که در حال گوش دادن به آن‌ها هستیم.

 

سخن پایانی

امیدوارم مباحث بالا به شما کمک کرده باشد که تکنیک های یادگیری رو کامل درک کرده باشید و از اهمیت بالای مطالب فوق الذکر برخوردار شده باشید. برای مطالعه مباحث بیشتر در مورد یاگیری و حافظه، استرس، تندخوانی، بهبود فردی، فن بیان و… مطالب زیاد دیگر به وبسایت آموزشی بهارمن مراجعه نمایید که هدف آنها رساندن شما به بهار زندگیتان است.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *