خانه » بررسی و معرفی » بهترین رطوبت گیر کمپرسور هوا کدام است؟

بهترین رطوبت گیر کمپرسور هوا کدام است؟

بهترین رطوبت گیر کمپرسور هوا ، بررسی ۰ تا ۱۰۰ انواع

رطوبت گیر کمپرسور هوا

در دنیای صنعت، هوای فشرده نقش حیاتی ایفا می کند و وجود رطوبت در آن می تواند خسارات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. به همین دلیل، استفاده از رطوبت گیر کمپرسور هوا برای حذف رطوبت و آلاینده ها از هوای فشرده ضروری است.

انتخاب بهترین رطوبت گیر کمپرسور هوا می تواند یک فرآیند پیچیده باشد، چرا که انواع مختلفی از رطوبت گیرها با عملکردها و نقاط قوت و ضعف خاص خود در بازار موجود هستند. در این مقاله، راهنمای کاملی برای انتخاب بهترین رطوبت گیر کمپرسور هوا ارائه خواهیم داد تا بتوانید با در نظر گرفتن نیازها و بودجه خود، بهترین انتخاب را داشته باشید.

بهترین رطوبت گیر کمپرسور هوا

همانطور که در کمپرسور سازان آمده است:

رطوبت گیر پمپ باد یک دستگاه مستقلی است که بعد از مخزن کمپرسور باد نصب می شوند و به طور کلی شامل دو بخش هستند: درایر کمپرسور و تله آبگیر.

درایر تبریدی

همانطور که در فامکو آمده است:

درایر تبریدی دارای کارکردی درست مثل سیستم یخچال است که به وسیله فرآیند سرد سازی تا ۳ درجه سانتی گراد، هوای فشرده شده خروجی از کمپرسور پیستونی و اسکرو را به حد استاندارد نقطه شبنم می رساند و به این ترتیب به حذف رطوبت از آن می پردازد و هوای فشرده کاملا خشک را ایجاد می کند.

درایر جذبی

در کمپرسور حسنی درایر جذبی چنین تعریف شده است:

درایر های جذبی یا دیسکانت نوعی دیگر از خشک کن های هوا هستند. که روشی بسیار متفاوت تر از دستگاهای تبریدی دارند. این دست از خشک کن ها از دو برج کنارهم ساخته شده اند. که با مواد جاذب رطوبت مانند آلومینا اکتیو، سیلیکاژل یا مولکولارسیو پرشده اند.
عمکرد این نوع درایر ها به این گونه است که هوا پس از عبور از میکرو فیلتر اولیه وارد یکی از برج های درایر جذبی میشود. در این برج رطوبت به وسیله مواد جاذب رطوبت به دام انداخته می شوند. تا به نقطه شبنم خود برسند و در اخر از طریق شیر اتو درین تخلیه شوند. هوا پس از این که رطوبت خود را از دست داد به سمت ابزار های پنوماتیک یا بادی حرکت می کند.

تله آبگیر

این بخش ذرات معلق مانند گرد و غبار، روغن و جرم را از هوای فشرده جدا می کند. تله آبگیرها معمولاً قبل از درایر کمپرسور نصب می شوند و می توانند تا ۲۰ درصد رطوبت را از بین ببرند.

تله آبگیر

راهنمای انتخاب بهترین رطوبت گیر کمپرسور هوا

بهترین رطوبت گیر کمپرسور هوا برای شما به نیازها و بودجه خاص شما بستگی دارد. در اینجا به دو نکته بسیار اشاره می کنیم که باید هنگام انتخاب در نظر بگیرید:

ظرفیت

ظرفیت رطوبت گیر کمپرسور هوا بر حسب لیتر در دقیقه اندازه گیری می شود. این مقدار نشان می دهد که رطوبت گیر می تواند در یک دقیقه چه مقدار هوا را خشک کند. شما باید رطوبت گیر با ظرفیت کافی برای نیازهای خود را انتخاب کنید.

به طور کلی ظرفیت بهترین رطوبت گیر کمپرسور هوا باید حداقل ۲۰% از ظرفیت کمپرسور شما بیشتر باشد تا بتواند عملکرد خوبی داشته باشد و رطوبت را از هوای فشرده حذف کند.

نقطه شبنم

نقطه شبنم دمایی است که در آن هوا با رطوبت اشباع می شود و شروع به تشکیل مایع می کند. نقطه شبنم رطوبت گیر کمپرسور هوا بر حسب درجه سانتی گراد اندازه گیری می شود. شما باید رطوبت گیر با نقطه شبنم پایین تر از نقطه شبنم مورد نیاز برای کاربرد خود را انتخاب کنید.

نقطه شبنم بهترین رطوبت گیر کمپرسور هوا از نوع تبریدی ۳+ درجه سانتی گراد می باشد و نقطه شبنم بهترین رطوبت گیر کمپرسور هوا از نوع جذبی ۷۰- درجه سانتی گراد می باشد. که طبیعتا به این معناست که رطوبت گیرهای جذبی بسیار قدرتمندتر از رطوبت گیرهای تبریدی است و می تواند هوای فشرده بسیار خشک تری به شما بدهد.

در روتوپارس چنین میخوانیم که :

نقطه شبنم، نحوه کارکرد خشک کن هوا را تعیین می کند. اگر دمای محیط بالاتر از نقطه انجماد باشد جداسازی رطوبت با کاهش دما همراه است یعنی با کاهش دما، توانایی هوا در نگهداری رطوبت پایین می آید و ذرات آب از هوا جدا می شود.

اما اگر دمای محیط پایین تر از ۳ درجه باشد یا در نقطه انجماد قرار بگیرد به دلیل خطر یخ زدگی دیگر جداسازی از طریق روش گفته شده صورت نمی گیرد و جداسازی با استفاده از مواد جاذب انجام می شود. این موادها، قابلیت جداسازی در دمای پایین و محیط انجمادی را دارند.

ویژگی رطوبت گیر تبریدی:

  • سیستم فیلتراسیون پیشرفته

مجهز به میکروفیلترهای اولیه و ثانویه برای حذف ذرات معلق و آلاینده ها از هوای ورودی، و تضمین هوای تمیز و عاری از هرگونه آلودگی.

  • آسانی نصب و نگهداری

طراحی ساده و کاربرپسند این دستگاه، نصب و نگهداری آن را به آسانی امکان پذیر می کند.

  • افت فشار ناچیز

این دستگاه افت فشار بسیار پایینی دارد، که به نوبه خود سبب افزایش کارایی و راندمان سیستم می شود.

  • عملکرد کم صدا

صدای تولیدی این دستگاه در حدی پایین است که هیچگونه مزاحمتی برای محیط کار یا زندگی شما ایجاد نخواهد کرد.

  • صفحه نمایش دیجیتال

مجهز به صفحه نمایش دیجیتال جهت نمایش اطلاعات مختلف مانند نقطه شبنم، زمان تعویض فیلتر، زمان سرویس های دوره ای و ساعت کارکرد دستگاه.

  • هشدارهای هوشمند

این دستگاه با نمایش هشدارهای مربوط به زمان تعویض فیلتر و سرویس های دوره ای، به شما کمک می کند تا از عملکرد مطلوب و طول عمر مفید دستگاه خود اطمینان حاصل کنید.

رطوبت گیر تبریدی

ویژگی رطوبت گیر جذبی:

  • رطوبت زدایی عمیق

درایرهای جذبی می‌توانند تا ppm 0.003 از هوای فشرده رطوبت را جذب کنند، که آنها را برای کاربردهایی که به هوای بسیار خشک نیاز دارند، مانند پنوماتیک دقیق و ابزارهای آزمایشگاهی، ایده آل می‌کند.

  • راندمان بالا

برخی از درایرهای جذبی، به ویژه نوع احیاء حرارتی، بسیار کارآمد هستند و می‌توانند با کمترین مصرف انرژی، رطوبت زدایی را انجام دهند. این امر آنها را به یک انتخاب مقرون به صرفه در طولانی مدت تبدیل می‌کند.

  • قابلیت کار در نقطه شبنم منفی

درایرهای جذبی می‌توانند در سیستم‌هایی که به هوای فشرده با نقطه شبنم منفی نیاز دارند، مانند صنایع دارویی و غذایی، مورد استفاده قرار گیرند. این امر آنها را به گزینه‌ای مناسب برای کاربردهایی که در آنها رطوبت می‌تواند منجر به آسیب به محصول یا فرآیند شود، تبدیل می‌کند.

  • هزینه‌های تعمیر و نگهداری پایین

درایرهای جذبی در مقایسه با درایرهای تبریدی معمولاً هزینه‌های تعمیر و نگهداری پایین‌تری دارند. این به دلیل طراحی ساده‌تر و قطعات متحرک کمتر آنها است.

  • سرعت جذب بالا

درایرهای جذبی سرعت جذب بالایی دارند و می‌توانند به سرعت رطوبت را از هوای فشرده جذب کنند. این امر آنها را برای کاربردهایی که به تغییر سریع نقطه شبنم نیاز دارند، مانند روندهای شروع و توقف سریع، مناسب می‌کند.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *