خانه » دانستنی ها »  معرفی بهترین روش درس خواندن برای کنکور انسانی

 معرفی بهترین روش درس خواندن برای کنکور انسانی

راهنمای درس خواندن برای کنکور انسانی

  روش درس خواندن برای کنکور انسانی

بهترین روش درس خواندن برای کنکور انسانی چگونه است؟ قرار است در این مطلب، پاسخ این سؤال را با توجه به مصاحبه‌ای که با یکی از مشاورین زبده کنکور انسانی داشتیم، به شما بدهیم. ازآنجاکه درس‌های رشته انسانی بیشتر و حفظی‌تر از سایر رشته‌ها است؛ اکثر اوقات داوطلبین کنکور انسانی با این مشکل مواجه می‌شوند که چطور تمام این منابع را مطالعه کرده و به خاطر بسپارند؟

روش مطالعه دروس انسانی با توجه به ماهیت هر درس متفاوت است. دانش‌آموزانی در کنکور انسانی موفق می‌شوند که روش مطالعه دروس انسانی رتبه های برتر را بدانند و از آن روش‌ها بهره ببرند. مثلاً درسی مانند روانشناسی که می‌توانید روی درصد بالای آن حساب کنید را باید به شیوه مفهومی بخوانید؛ زیرا در سال‌های اخیر سؤالات مسئله محور از این درس طرح شده است.

در این مطلب، روش مطالعه دروس انسانی را از زبان یکی از مشاورین زبده کنکور انسانی، به‌صورت تک تک برایتان خواهیم گفت؛ اما اگر می‌خواهید در کنکور انسانی از سایر رقبا جلوتر باشید و بتوانید از زمانتان بیشتر بهره را ببرید، می‌توانید از مشاوره کنکور کمک بگیرید. یکی از بهترین مؤسسات کنکوری که در زمینه کنکور انسانی، سابقه درخشانی داشته و رتبه برتر‌های بسیاری دارد؛ موسسه کنکور نوتروفیل است. با استفاده از مشاوره کنکور انسانی این موسسه می‌توانید از راهنمایی مشاورین زبده و رتبه برتر آن‌ها در زمینه موفقیت در کنکور انسانی، بهره‌مند شوید.

روش مطالعه دروس انسانی رتبه های برتر

در این قسمت می‌خواهیم به ۴ روش درس خواندن برای کنکور انسانی اشاره کنیم. این ۵ تکنیک به شما کمک می‌کنند تا بهره‌وری‌تان افزایش پیدا کند و بتوانید بهتر درس بخوانید.

روش مطالعه دروس انسانی رتبه های برتر

مفهومی درس خواندن:

به دانش‌آموزان رشته انسانی توصیه می‌شود که به‌جای حفظ کردن مطالب، آن‌ها را به‌صورت مفهومی یاد بگیرند. این تصور که دروس انسانی صرفاً حفظی هستند، اشتباه است. کنکور سال ۱۴۰۲ نشان داد که یادگیری مفهومی دروس انسانی بسیار مهم‌تر از حفظ طوطی‌وار آن‌ها است.

تست‌زنی و حل تمرین:

بسیاری از دانش‌آموزان رشته انسانی به‌اندازه کافی به تست‌زنی اهمیت نمی‌دهند؛ درحالی‌که این موضوع یکی از مهم‌ترین نکات در بهترین روش درس خواندن برای کنکور انسانی است. مطالعه کتاب به‌تنهایی کافی نیست. با تست‌زنی می‌توانید تسلط خود بر مطالب را ارزیابی کرده و مهارت‌های حل مسئله خود را بهبود بخشید.

مرور و جمع‌بندی:

مرور منظم مطالب برای دانش‌آموزان رشته انسانی بسیار حیاتی است. به دلیل حجم زیاد مطالب، فراموشی اجتناب‌ناپذیر است. مرور کردن مطالب باعث می‌شود که آن‌ها را بهتر به خاطر بسپارید.

آزمون دادن:

آزمون‌ها یکی از ابزارهای مهم در مسیر موفقیت در کنکور هستند. با آزمون دادن می‌توانید اشتباهات و نقاط ضعف خود را شناسایی و رفع کنید. کسانی که آزمون نمی‌دهند، این نقاط ضعف را تا روز کنکور به‌همراه خواهند داشت.

روش مطالعه دروس اختصاصی رشته انسانی

در ادامه، به بررسی بهترین روش‌ مطالعه برای دروس اختصاصی کنکور انسانی پرداخته خواهد شد. اگر تاکنون روش مطالعه مناسبی نداشتید، با خواندن این مطلب می‌توانید به نسخه‌ای بهتر از خود در زمینه مطالعه دروس انسانی دست پیدا کنید.

روش مطالعه جامعه‌شناسی

بهترین منبع برای مطالعه جامعه‌شناسی ازنظر رتبه برترها، کتاب درسی است. البته مشاهده ویدئوهای تدریس اساتید برجسته کنکور نیز می‌تواند به فهم بهتر مفاهیم کمک کند. ازآنجاکه جامعه‌شناسی جزو آن دسته از دروس تحلیلی رشته انسانی است؛ برای دستیابی به نتایج مطلوب، مطالعه دقیق و خط به خط کتاب، یادداشت‌برداری، حاشیه‌نویسی و تست‌زنی ضروری است. رعایت نکات زیر نیز می‌تواند در مطالعه درس جامعه‌شناسی مؤثر باشد:

  • ابتدا هر درس را به‌صورت اجمالی مطالعه کنید. این روش به شما کمک می‌کند تا با سرفصل‌ها و مفاهیم کلی آشنا شوید.
  • سپس به‌صورت دقیق‌تر مطالعه کرده و خلاصه‌نویسی کنید. یادداشت‌های شما باید مرتب و منظم دسته‌بندی شود تا در زمان مرور، به‌راحتی قابل‌استفاده باشد.
  • نوبت به تست‌زنی می‌رسد. تست‌زنی به شما نشان می‌دهد که کدام بخش‌های کتاب نیاز به‌مرور مجدد دارند. هرچه میزان تست‌زنی شما بیشتر باشد، پیشرفتتان در این درس بیشتر خواهد شد.
  • درس جامعه‌شناسی باید به‌صورت مستمر و با فاصله‌های زمانی کوتاه مطالعه شود؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است مطالب از یاد بروند و نیاز به بازخوانی مجدد باشد.
  • مرور مرتب مباحث مطالعه‌شده بسیار ضروری است. حتماً بازه‌های زمانی مشخصی را برای مرور مطالب خوانده‌شده در برنامه خودتان قرار دهید.

روش مطالعه روانشناسی

روانشناسی درس محبوب اکثر داوطلبین کنکور انسانی است و ازآنجاکه فقط یک کتاب در پایه یازدهم بوده؛ امکان کسب درصد بالا در آن وجود دارد. درصد بالای درس روانشناسی، می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در رتبه شما داشته باشد. بهترین روش درس خواندن برای کنکور انسانی در درس روانشناسی این است که سؤالات آن را به سه بخش تقسیم کنید:

  • مفهومی
  • حفظی
  • تصویری

روش مطالعه روانشناسی

با توجه به اینکه سه سبک سؤال از درس روانشناسی در کنکور انسانی طرح می‌شود؛ شما باید سیر تا پیاز کتاب درسی را مطالعه کرده و حتی از تصاویر و نمودارها نیز غافل نشوید.

روش مطالعه علوم و فنون ادبی

درس علوم و فنون ادبی در کنکور رشته انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است و بیشترین ضریب را دارد. سؤالات این درس به چهار بخش تقسیم‌شده که عبارت‌اند از:

  1. تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی
  2. آرایه‌های ادبی
  3. عروض و قافیه
  4. قرابت معنایی

در بخش تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی، به دلیل حجم زیاد مطالب، توصیه می‌شود از روش کدگذاری برای افزایش ماندگاری مطالب در حافظه استفاده کنید. برای بخش آرایه‌های ادبی، ابتدا باید تک‌تک آرایه‌ها را یاد بگیرید و سپس به سراغ تست‌های ترکیبی بروید. تمرین و تکرار مستمر در بخش عروض و قافیه می‌تواند تأثیر چشمگیری داشته باشد. درنهایت، برای بخش قرابت معنایی، باید یک برنامه روتین در روزانه یا هفتگی در نظر بگیرید تا بتوانید به سطح خوبی برسید.

روش مطالعه عربی

اکثر دانش‌آموزان انسانی با خواندن درس عربی شدیداً مشکل دارند. برای اینکه بهترین روش مطالعه عربی را یاد بگیرید؛ در ابتدا باید بدانید که سؤالات این درس به ۲ بخش تقسیم می‌شود.

بخش اول: ترجمه و تعریب

برای اغلب داوطلبین کنکور انسانی، خواندن این بخش آسان‌تر است. برای اینکه بتوانید در این بخش روش مطالعه دروس انسانی رتبه های برتر را در پیش بگیرید، به نکات زیر دقت کنید.

  • معنای فعل‌ها را به‌دقت مطالعه کنید.
  • زمان‌ها و صیغه‌های مختلف افعال را به‌خوبی یاد بگیرید.
  • یادگیری معنای لغات در جملات، باعث تثبیت بیشتر معنای آن‌ها می‌شود.
  • به‌وفور تست‌زنی کنید. هرچه بیشتر تست‌ بزنید، بهتر می‌توانید خودتان را تحلیل کنید.

بخش دوم: قواعد

اکثر دانش‌آموزان انسانی، نمی‌توانند تست‌های این بخش را به‌خوبی بزنند؛ به همین دلیل اگر در این بخش قوی شوید، می‌توانید درصد بالایی در عربی کسب کنید. کسب درصد بالا در درس عربی، می‌تواند رتبه شما را حسابی تغییر بدهد. برای یادگیری بخش قواعد، سعی کنید از کتاب‌های کمک آموزشی با درس‌نامه‌های قوی کمک بگیرید. همچنین مطالعه موضوعی بخش قواعد می‌تواند به انجام ذهنی شما کمک کند.

روش مطالعه فلسفه و منطق

فلسفه و منطق از جمله دروس چالش‌برانگیز رشته انسانی بوده که بسیاری از دانش‌آموزان در پی یافتن روش‌های مناسب برای مطالعه آن‌ها هستند. این دو درس دارای ماهیت تحلیلی و مفهومی هستند، بنابراین برای پاسخ به سؤالات کنکور فلسفه و منطق نباید از روش‌های حفظی استفاده کرد.

درس منطق، مشابه ریاضیات، دارای اصول و روش‌های کلی است که با یادگیری عمیق و تمرین مداوم، می‌توان نتایج خوبی در آن کسب کرد. فلسفه، برخلاف منطق، بیشتر به‌صورت متنی است. برای درک بهتر سؤالات درس فلسفه و سبک طرح سؤال از آن، حتماً نگاهی به سؤالات کنکور سال‌های گذشته بیندازید.

روش مطالعه اقتصاد

درس اقتصاد به سه بخش اصلی حفظی، محاسباتی و مفهومی تقسیم شده که هرکدام نیازمند روش‌های مطالعه خاص خود هستند. برای کسب درصد بالا در این درس، تسلط کامل بر متن کتاب اهمیت زیادی دارد.

بزرگ‌ترین چالش برای دانش‌آموزان در این درس، بخش محاسباتی آن است. اگر خواهان حل این چالش هستید، می‌توانید تکنیک‌های حل مسائل اقتصاد را از طریق کتاب‌های کمک آموزشی و کلاس اساتید مطرح بیاموزید.

روش مطالعه اقتصاد

روش مطالعه تاریخ و جغرافیا

تاریخ و جغرافیا ازجمله دروس پرحجم رشته انسانی هستند. برخلاف تصور عمومی، این دو درس دیگر صرفاً حفظی نیستند و بیشتر به دروس مفهومی و تحلیلی تبدیل شده‌اند. با رعایت نکات زیر می‌توانید بهترین روش درس خواندن برای کنکور انسانی را در پیش بگیرید.

برای درس جغرافیا:

  • روابط علت و معلولی را درک کنید.
  • به تصاویر و نقشه‌ها دقت کنید.
  • از خلاصه‌نویسی برای یادگیری بهتر مطالعه و جمع‌بندی استفاده کنید.
  • اعداد را با روشی که برایتان راحت‌تر است، به خاطر بسپارید. (می‌تواند کدگذاری کنید)

برای درس تاریخ:

  • به خاطر سپردن سیر وقایع تاریخی
  • توجه به جزئیات مهم مانند اسامی، اعداد و زمان دقیق وقایع مختلف
  • مرور در بازه‌های زمانی مناسب
  • تست‌زنی زیاد

بهترین روش درس خواندن برای کنکور انسانی؛ فتح قله موفقیت

برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را در کنکور انسانی بگیرید، باید بدانید که بهترین روش درس خواندن برای کنکور انسانی به چه صورت است. در این مطلب، روش مطالعه دروس انسانی به‌صورت تک به تک برایتان آورده شد. همچنین نکات کلی نظیر مفهومی درس خواندن، تست‌زنی، آزمون دادن و … نیز بیان شد. اگر به دنبال منبعی هستید که بتوانید تکنیک‌های بیشتری در رابطه با کنکور انسانی بیاموزید؛ پیشنهاد ما به شما سایت نوتروفیل است. نوتروفیل یک مرجع جامع برای کنکوری‌ها است. نه‌تنها تمامی اخبار را پوشش می‌دهد؛ بلکه تکنیک‌های مورد نیاز برای موفقیت در کنکور را به شما آموزش می‌دهد.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *