خانه » بررسی و معرفی » راهنمای جامع برای پیاده سازی شبکه های کامپیوتری

راهنمای جامع برای پیاده سازی شبکه های کامپیوتری

درباره پیاده سازی شبکه های کامپیوتری بیشتر بدانید!

راهنمای جامع برای پیاده سازی شبکه های کامپیوتری

پیاده سازی شبکه کار سختی نیست. در واقع می‌توان گفت که این کار چندین مرحله متفاوت دارد. با انجام مراحل با ترتیب درست و اصولی، به راحتی می‌توان شبکه را پیاده‌سازی کرد. اما بسیاری از افراد با این مراحل آشنایی ندارند. در نتیجه نمی‌توانند این کار را به آسانی انجام دهند. این مقاله در واقع یک راهنمای جامع برای پیاده سازی شبکه های کامپیوتری است. اگر به این مطالب علاقه‌مند هستید، تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید.

مفاهیم پایه شبکه کامپیوتری

گاهی در برخی از شرکت‌های بزرگ یا حتی شرکت‌های کوچک لازم است که چند کامپیوتر به یکدیگر متصل بوده و با هم ارتباط داشته باشند. مثلا برای انتقال فایل‌هایی با حجم بالا و سرعت خیلی زیاد یکی از بهترین راه‌کارها استفاده از شبکه کامپیوتری است. البته تنها کاربرد شبکه در شرکت‌ها و سازمان‌ها نیست.

شبکه یکی از آن دسته مفاهیمی است که در سطح و ابعاد وسیل کشوری و جهانی هم وجود دارد. با این وجود اغلب افراد با نوع کوچک‌تر و ساده‌تر آن سروکار دارند. به خصوص این که برای پیاده سازی شبکه‌های بسیار بزرگ و عظیم نیاز به نیروی ماهر و متخصص است. اما شبکه‌های کوچک‌تر با طی چند مرحله ساده و انجام گام به گام موارد، پیاده سازی می‌شوند.

البته ایجاد شبکه تنها محدود به اتصال چند کامپیوتر به یکدیگر نیست. بلکه ایجاد اتصال بین یک کامپیوتر با چند دستگاه الکتریکی دیگه مثل دستگاه فکس یا دستگاه‌های مربوط به اسکن و چاپ هم نوعی از شبکه به حساب می‌آید.

در ادامه این بخش با دو مسئله مهم و اساسی درباره مفاهیم پایه شبکه کامپیوتری، یعنی مدل های مختلف ارتباطی در شبکه و تجهیزات مورد نیاز شبکه‌های کامپیوتری بیشتر توضیح خواهیم داد. دانستن این اطلاعات برای پیاده‌سازی شبکه تا حد زیادی ضروری و پراهمیت است.

مدل‌های مختلف ارتباطی در شبکه

مدل‌های مختلف ارتباطی در شبکه

به منظور پیاده سازی شبکه و برای ایجاد ارتباط میان دستگاه‌های مختلف، روش‌ها و اصطلاحا مدل‌های مختلفی وجود دارد. در واقع با توجه به نیاز کاربران باید از یکی از مدل‌های ارتباطی در شبکه استفاده کرد. برای انتخاب بهترین مدل ارتباطی باید اول این مدل‌ها را شناخت. اطلاع از نحوه اتصال در مدل‌های مختلف ارتباطی در شبکه برای ایجاد و پیاده‌سازی شبکه اهمیت زیادی دارد. مدل‌های مختلف ارتباطی در شبکه، بر اساس جهت انتقال داده به سه دسته متنوع تقسیم می‌شوند. این سه مدل شامل موارد زیر هستند:

شبکه با ارتباط یک طرفه (Simplex)

در این نوع از شبکه امکان انتقال داده تنها از یک جهت وجود دارد. به طور مثال کامپیوتر شماره ۱ با اتصال شبکه با ارتباط یک طرفه به کامپیوتر شماره ۲ متصل شده‌است. در این حالت انتقال داده تنها از کامپیوتر شماره ۱ به کامپیوتر شماره ۲ امکان‌پذیر است. در این صورت انتقال داده در جهت عکس، غیر ممکن خواهد بود. یعنی نمی‌توان داده‌ای را از کامپیوتر شماره ۲ به کامپیوتر شماره ۱ منتقل کرد.

شبکه با ارتباط نیمه دو طرفه (Half Duplex یا Semiduplex)

در شبکه‌هایی با ارتباط نیمه دو طرفه، انتقال داده‌ها از هر دو جهت امکان‌پذیر است. یعنی کامپیوتر شماره ۱ و کامپیوتر شماره ۲ هر دو می‌توانند با یکدیگر داده‌ها را تبادل کنند. اما نه به صورت همزمان. در واقع پروسه انتقال داده ابتدا باید از کامپیوتر شماره ۱ به کامپیوتر شماره ۲ به اتمام برسد. تا بتوان فرآیند انتقال داده از کامپیوتر شماره ۲ و کامپیوتر شماره ۱ را آغاز کرد.

شبکه با ارتباط دو طرفه (Duplex)

در شبکه‌های دو طرفه امکان انتقال داده بین همه دستگاه‌ها حتی به صورت همزمان وجود دارد. این نوع از شبکه‌های ارتباطی کارایی بیشتر دارند. در واقع ارتباط دوپلکس یا دوطرفه یکی از کاربردی‌ترین و سریع‌ترین انواع مدل‌های مختلف ارتباطی در شبکه به حساب می‌آید.

تجهیزات مورد نیاز شبکه‌های کامپیوتری

همانطور که می‌دانید برای اجرا و پیاده‌سازی شبکه، به تجهیزات خاصی نیاز است. به طور کلی تجهیزات شبکه به دو دسته پسیو و اکتیو تقسیم می‌شوند. در ادامه به معرفی تجهیزات مورد نیاز شبکه‌های کامپیوتری می‌پردازیم. در این لیست هم تجهیزات اکتیو و هم تجهیزات پسیو مورد نیاز را نام برده‌ایم. قبل از اقدام برای پیاده‌سازی و راه‌اندازی شبکه این تجهیزات را تهیه و آماده کنید.

لیست برخی از تجهیزات پسیو موردنیاز برای راه‌اندازی شبکه‌های کامپیوتری

  • کابل کواکسیال
  • کابل شبکه
  • کابل فیبر نور
  • پچ پنل
  • رک شبکه

لیست برخی از تجهیزات اکتیو موردنیاز برای راه‌اندازی شبکه‌های کامپیوتری

گام‌های طراحی و پیاده‌سازی شبکه

راه‌اندازی و پیاده‌سازی شبکه اصول و روش‌های خاصی دارد. باید ابتدا طراحی شبکه را انجام داده و سپس به سراغ پیاده‌سازی آن رفت. فردی که طراحی شبکه را بر عهده دارد باید درباره معماری شبکه و نحوه انتقال داده و روش استفاده از تجهیزات برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کند.

گام‌های طراحی و پیاده‌سازی شبکه

عموما افرادی با تحصیلات در زمینه IT یا همان فناوری اطلاعات این نقش را بر عهده می‌گیرند. مسئولیت اصلی این فرد در واقع برنامه‌ریزی و انتخاب نحوه اتصالات به گونه‌ای است که شبکه بیشترین کارآیی را داشته‌باشد. همچنین این فرد وظیفه ارائه راه‌کارهایی برای حفظ امنیت شبکه را هم باید انجام دهد.

به علاوه عیب‌یابی شبکه و پیشبینی ایرادات احتمالی هم از جمله وظایف این فرد به حساب می‌آید. در نتیجه برای این کار باید از افراد بسیار ماهر و متخصص کمک گرفت.

بررسی نیاز کاربران

اولین گام برای پیاده سازی شبکه، آشنایی با نیازهای کاربران و برنامه‌ریزی برای رفع این نیازها است. برای این کار باید طراحی شبکه انجام شود.

طراحی شبکه

طراحی شبکه مراحل متعددی دارد. این طراحی در اصل به معنای انتخاب دستگاه‌های درگیر در شبکه، تصمیم‌گیری درباره نوع توپولوژی مناسب برای اتصال دستگاه‌ها و انتخاب نوع پروتکل ارتباطی برای شبکه است.

انتخاب روش حفظ امنیت شبکه

بعد از آن که شبکه به طور کلی طراحی شد، باید برای حفظ امنیت آن یکی از روش‌های رایج را انتخاب کرد. به طور مثال استفاده از فایروال‌ها یا روش‌های دیگری مانند دسته‌بندی و ایجاد محدودیت دسترسی، دو روش بسیار رایج و کاربردی برای حفظ امنیت شبکه هستند.

تهیه و اتصال تجهیزات

زمانی که طراحی شبکه به اتمام رسید و نحوه حفظ امنیت آن هم انتخاب شد، باید به سراغ تهیه تجهیزات و نصب آن‌ها رفت. تجهیزات باید با توجه به طرح نهایی شده به کار روند. در بخش قبل تجهیزات موردنیاز راه‌اندازی شبکه را معرفی کردیم. در این مرحله باید آن‌ها را به هم متصل نمود.

عیب‌یابی شبکه

بعد از اتصال تمامی تجهیزات، از جمله مودم، روتر، اکسس پوینت‌ و کارت شبکه، باید به بررسی اولیه و تست شبکه پرداخت. در این مرحله باید عیب‌یابی شبکه انجام شود. سپس باید این ایرادات را رفع نمود. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید در مرحله عیب‌یابی بررسی شود، بحث امنیت شبکه است.

جمع‌بندی

طراحی شبکه یک کار تخصصی و پیچیده است. البته همه افراد می‌توانند با اطلاع از مراحل آن، گام به گام پیش بروند. با این وجود برخی از نکات مهم و ظریف مانند امنیت شبکه و عیب‌یابی آن کار ساده‌ای نیست. در نتیجه اگر در این کار تجربه کافی را ندارید، یا باید از افراد متخصص استفاده کنید یا آن که به مطالعه بیشتر درباره نحوه کارکرد شبکه و حفظ امنیت و ایرادات رایج آن بپردازید. در سایت برقچی می‌توانید همه این نکات را گام‌به‌گام با زبان بسیار ساده بیاموزید.

منبع: https://barghchi.com/mag/

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *