خانه » بررسی و معرفی » مباحث آزمون ورودی مدارس تیزهوشان ششم به هفتم

مباحث آزمون ورودی مدارس تیزهوشان ششم به هفتم

راهنمای مباحث آزمون ورودی مدارس تیزهوشان

مباحث آزمون ورودی مدارس تیزهوشان ششم به هفتم

دانش‌آموزانی که در مقطع دبستان تحصیلات خود را به پایان رسانده‌اند برای شرکت در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان ششم به هفتم، با داشتن شرایطی خاص می‌توانند حضور یابند. از این طریق احتمال و شانس قبولی را در چنین مدارسی خواهند داشت. مدارس تیزهوشان، ازجمله مدارس برتر در سطح کشور بشمار می‌رود که هرساله آزمونی جهت ارزیابی و سنجش دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم برگزار می‌کند.

آزمون ورودی مدارس تیزهوشان برای داوطلبانی که از هوش و استعداد تحلیلی بالایی برخوردارند، به عنوان پلی به سمت موفقیت تلقی می‌شود. البته باید این نکته را مدنظر داشت که هوش و استعداد تحلیلی ششم با تمرین، تقویت خواهد شد و افرادی که علاقه‌مند به حضور در مدارس تیزهوشان هستند می‌توانند با تلاش هوشمندانه و انتخاب یک آموزشگاه تیزهوشان تخصصی  این موفقیت را برای خود رقم زنند.

هدف برگزاری آزمون ورودی مدارس تیزهوشان

مدارس تیزهوشان به طور سالیانه برای جذب دانش‌آموزان ممتاز، آزمون ورودی برگزار می‌کنند. به طور کلی هدف این مدارس از اجرای این آزمون‌ها، فراهم کردن بستری با سطح علمی بالا، معلمان برتر و نمونه و امکانات بالاتر آموزشی همچون آزمایشگاه، کتابخانه و… است.

چنین مدارسی فضا‌های بزرگتر با امکانات بیشتر را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند. حتی برخی از این آموزشگاه‌ها دارای خوابگاه‌های اختصاصی برای دانش‌آموزان هستند تا افراد، بیشتر زمان برای مطالعه و درس خواندن داشته باشند.

نحوه ورود به مدارس تیزهوشان ششم

پذیرش دانش‌آموزان در مدارس تیزهوشان یا سمپاد از طریق آزمون ورودی مدارس تیزهوشان ششم به هفتم صورت می‌گیرد. در چنین آزمونی داوطلبان با تمرین و تقویت هوش و استعداد تحلیلی خود قادر خواهند بود تا آینده خود را دست‌خوش تغییراتی کنند. چنین افرادی با رفتن به آموزشگاه تیزهوشان و یا به صورت خودخوان برای آزمون ورودی مدارس تیزهوشان آماده می‌شوند.

اگرچه باید به این مسأله نیز توجه داشت که برای شرکت در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان، شرایط خاصی وجود دارد. ازجمله این شرایط می‌توان به داشتن معدلی متناسب با اطلاعات ارائه شده توسط سازمان استعداد‌های درخشان اشاره کرد. افرادی که دارای شرایطی که سازمان استعداد درخشان اعلام می‌کند، باشند می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

از سوی دیگر برای داوطلبانی که دوقلو هستند نیز شرایط خاصی وجود دارد. در صورتی که هردوی این دانش‌آموزان در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان شرکت کنند و یکی از آن‌ها قبول شود، فرد دیگر اگر حداقل ۸۰ درصد نمره قبولی آخرین نفر پذیرفته شده را کسب کند، قادر است که به عنوان ظرفیت مازاد در مدارس تیزهوشان ثبت نام کند. در صورت کسب این حداقل امتیاز نام شخص در لیست پذیرفته‌شدگان به عنوان ظرفیت مازاد اعلام می‌شود.

نحوه ورود به مدارس تیزهوشان ششم

مباحث آزمون ورودی تیزهوشان ششم به هفتم

تا سال‌های ۹۷-۹۸ آزمون ورودی مدارس تیزهوشان ششم از کتب درسی پایه ششم مثل ریاضی، علوم تجربی و فارسی برگزار می‌شد. افرادی که قصد حضور در آزمون ورودی را دارند، می‌بایست با مطالعه این کتب در سطح علمی بالاتر، آمادگی لازم را در خود ایجاد کنند. اما از آنجایی که مدارس تیزهوشان پذیرای دانش‌آموزان با استعداد که پتانسیل حضور، در چنین مدارسی را داشته‌باشند هستند، در سال‌های اخیر برای گزینش دانش‌آموزان سؤالاتی در زمینه هوش و استعداد تحلیلی ارائه می‌کنند.

از این رو، برای آزمون ورودی مدارس تیزهوشان هیچ سؤالی از مباحث درسی مطرح نخواهد شد. به همین دلیل نیازی به مطالعه هیچ یک از کتاب‌های درسی نیز نیست. به طور کلی سرفصل‌هایی که در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان ششم وجود دارد عبارت است از:

  • شکل‌های هندسی یا فضایی
  • استدلال‌های تحلیلی
  • تصاویر
  • هوش و عبارات کلامی
  • درک منطقی
  • ارتباطات ریاضی

آزمون ورودی مدارس تیزهوشان ششم

بودجه‌بندی آزمون ورودی مدارس تیزهوشان ششم به هفتم

طبق مطالب گفته‌شده، برای شرکت در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان ششم نیازی به هیچ حفضیاتی نیست. طبق بودجه‌بندی اعلام شده، این آزمون شامل سؤالاتی چهار گزینه‌ای است که داوطلبان باید در مدت زمان مشخص پاسخگو این سؤالات باشند. چنین سؤالاتی برای بررسی میزان هوش و استعداد و خلاقیت افراد طراحی شده‌است که از طریق دو دفترچه ارائه می‌شود.

دفترچه اول شامل ۶۰ سؤال و دفترچه دوم شامل ۴۰ سؤال است که در مجموع ۸۰ دقیقه برای پاسخگویی زمان در نظر گرفته می‌شود. داوطلبان باید بدانند که به ازای هر پاسخی که غلط زده‌شود نمره منفی دریافت خواهند کرد. همچنین اگر دو گزینه را به عنوان پاسخ پر کنند نیز نمره منفی دریافت خواهند کرد. اما اگر هیچ گزینه‌ای را به عنوان پاسخ نزنند نه نمره مثبت و نه منفی نخواهند گرفت.

چگونه خود را برای آزمون ورودی مدارس تیزهوشان ششم آماده کنیم؟

همانطور که قبل‌تر اشاره شد، برای شرکت در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان ششم نیاز به مطالعه کتاب‌های درسی نیست. اما از آن‌جایی که این آزمون‌ها دانش‌آموزان را با سؤالاتی در زمینه هوش و استعداد تحلیلی مورد ارزیابی قرار می‌دهند، لازم است تا با چنین سؤالاتی آشنا شوید و با تکرار و تمرین آن‌ها برگ برنده‌ای برای خود داشته‌باشید.

سؤالاتی که در زمینه هوش مطرح می‌شود بسیار گسترده است. به عنوان مثال سؤالات می‌توانند در زمینه هوش کلامی تیزهوشان، هوش ریاضی، هوش فضایی و… باشند. بنابراین نمی‌توان کتابی را به صورت اختصاصی معرفی کرد تا قبولی دانش‌آموزان را به صورت صددرصد تضمین کرد. اما با تهیه کتاب‌های متنوع در زمینه هوش و استعداد تحلیلی و سؤالات آزمون ورودی مدارس تیزهوشان سال‌های گذشته می‌توانید به خوبی خود را برای این آزمون آماده کنید.

موفقیت در آزمون تیزهوشان

روش‌های موفقیت در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم

با در نظر گرفتن این مطلب که آزمون ورودی مدارس تیزهوشان ششم در سال‌های اخیر بدون منبع درسی خاصی برگزار می‌شود، بسیاری از سؤالات در زمینه‌های تحلیلی و بکارگیری هوش خواهد بود. بنابراین در جهت کسب موفقیت در این آزمون‌ها ممارست و تست‌زنی‌های مداوم در کنار داشتن هوشی استاندارد ضرروی است. از جمله روش‌ها و تکنیک‌هایی که می‌توان راحت‌تر پاسخگو تست‌هایی در زمینه هوش و استعداد تحلیلی ششم باشید، عبارت است از:

  • برای حل کردن تست‌هایی که به صورت تحلیلی مطرح می‌شود، همیشه نیاز نیست که زمان زیادی بگذارید، بلکه با یادگیری روش‌های حل سریع می‌توانید در زمانی کوتاه پاسخگو چنین سؤالاتی باشید. این توانایی، با تمرین و تست‌زنی در شما تقویت خواهد شد.
  • در هنگام آزمون تا حد ممکن تمامی سؤالات را مطالعه کنید و اگر سؤالی به ظاهر دشوار را مشاهده کردید سریع از آن رد نشوید. زیرا سطح تمام سؤالات دشوار یکسان نیست و شاید سؤال به ظاهر مشکل باشد اما با راه‌حلی بسیار ساده قابل حل باشد.
  • در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان، سؤالاتی که در رابطه با اعداد و ارقام است بسیار مطرح می‌شود. از این رو، توصیه می‌شود که به ترتیب اعداد و ارقام دقت کنید و رابطه‌هایی که در زمینه ریاضی هستند را بدانید.
  • نمونه سؤالاتی که از آزمون‌های سال‌های قبل در زمینه هوش و استعداد تحلیلی وجود دارند را تهیه کنید و سعی در تحلیل و تشریح آن‌ها کنید. این کار کمک زیادی در موفقیت شما خواهد کرد.

اف ریاضی مرکز تخصصی تیزهوشان در ایران

باتوجه به مطالبی که برای آزمون ورودی مدارس تیزهوشان ششم گفته‌شد، برای کسب موفقیت نیازمند رسیدن به سطح مطلوبی از آمادگی هستید. برای ایجاد این آمادگی نیاز است تا با افراد متبحر در این زمینه همکاری کنید.

چنین افرادی با داشتن تجاربی زیاد در زمینه تیزهوشان، کمک شایانی به کسب موفقیت شما خواهند کرد. از این رو، شما می‌توانید به اف ریاضی مراجعه کنید. این آموزشگاه از سال ۱۳۸۴ مشغول به فعالیت در زمینه تیزهوشان و برگزاری آزمون‌های شبیه‌ساز است.

همچنین در اف ریاضی اساتید برتر کشور در تلاش برای ارائه بهترین خدمات به داوطلبان هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت friazi.com  مراجعه کنید و یا از طریق شماره‌های زیر با اف ریاضی تماس بگیرید:

۰۲۱۸۸۶۹۴۶۲۹ ، ۰۲۱۸۸۵۶۲۹۱۷

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *