خانه » اطلاعات عمومی » چطور بفهمیم ممنوع الخروج هستیم؟

چطور بفهمیم ممنوع الخروج هستیم؟

همه چیز درباره دلایل ممنوع الخروج شدن 

ممنوع الخروج

سفر، حقیقتی انکارناپذیر در ذات بشر است. میل به کشف ناشناخته‌ها، تجربه فرهنگ‌های جدید و غرق شدن در زیبایی‌های جهان، همواره انسان را به سوی سفر رهنمون کرده است. با این حال، گاه قوانین و مقررات، این حق طبیعی را محدود می‌کنند. یکی از این محدودیت‌ها، ممنوع الخروج شدن است که بدترین خبری است که می‌توانید قبل از سفر به خارج از کشور بشنوید. پس بهتر است قبل از انجام کارهای سفر مانند گرفتن پاسپورت، ویزا، تهیه بلیط، رزرو هتل و صرف زمان و هزینه استعلام ممنوع‌ الخروجی خود را بگیرید تا با خیال راحت به خارج از کشور سفر کنید. در این مقاله، به بررسی چگونگی استعلام ممنوع الخروجی و دلایل آن می‌پردازیم.

دلایل ممنوع الخروج شدن چیست؟

ممنوع الخروج شدن به معنای محرومیت از حق خروج از کشور است. این محرومیت می‌تواند ۶ دلیل عمده داشته باشد:

– داشتن پروند بدهی پرداخت نشده مالیاتی که بالای ۵۰۰ میلیون تومان باشد.

– دادگاه به دلیل داشتن بدهی شما را محکوم و حکم جلب‌تان را صادر کرده باشد.

– اگر جزء سربازان مشمول غایب هستید ممنوع الخروج می‌باشد.

– داشتن سوء شهرت به دزدی، تکدی‌گری و کلاه برداری در کشورهای خارجی

–  اگر زیر ۱۸ سال سن دارید و یا خانم متاهلی هستید ممکن است از سوی سرپرست، قیم، پدر یا همسر خود اجازه خروج از کشور را نداشته باشید یا لغو شده باشد.

– اگر به تشخیص دادگاه خروج شما از کشور به ضرر منافع ملی باشد.

به طور کلی دلایل ممنوع الخروجی در ۴ دسته زیر تقسیم بندی می‌شود:

  • کیفری
  • قضایی
  • مالیاتی
  • مشکلات در سازمان دارایی

نحوه استعلام ممنوع الخروجی

در گذشته برای استعلام ممنوع الخروجی باید به اداره گذرنامه مراجعه می‌کردید که فرآیندی زمانبر و سخت بود. اما امروزه راه‌های آسانتری برای استعلام ممنوع الخروجی وجود دارد:

سامانه استعلام ممنوع الخروجی

 شما می‌توانید با مراجعه به سامانه استعلام ممنوع الخروجی و وارد کردن اطلاعات شخصی‌تان مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، شماره شناسنامه، کد ملی و انتخاب گزینه بررسی از وضعیت خروج‌تان در کسری از ثانیه با خبر شوید. البته این استعلام تنها مربوط به پرونده‌های دوایر اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت می‌باشد. لکن جهت اطلاع از وضعیت اجازه خروج از کشور در رابطه با پرونده‌های کیفری و قضایی لازم است که به سامانه ثنا مراجعه نمایید. در این سامانه تمام ابلاغیه‌های قضایی شما موجود است.

اگر بر اساس پرونده دیگری ممنوع الخروج شده باشید باید به اداره گذرنامه مراجعه کنید.

دیگر روش‌های استعلام

اپلیکشین پلیس من: شما با نصب این برنامه می‌توانید وارد سامانه گذرنامه شوید و این موضوع را بررسی کنید. لازم به ذکر است که استفاده از این اپلیکیشن رایگان نیست.

اداره مالیات: با مراجعه به سایت tax.gov.ir می‌توانید استعلام ممنوع الخروجی خود را از نظر مالیاتی دریافت کنید.

میخک: برای استعلام ممنوع الخروجی از سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی  که به اختصار «میخک» نامیده می‌شود استفاده کنید.

استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی: با مراجعه به سامانه “ثبت من” (درگاه یکپارچه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور) می‌توانید از طریق کد ملی، استعلام ممنوعیت خروج از کشور را دریافت کنید که تنها مربوط به پرونده‌های اداره اجرای اسناد رسمی می‌باشد. برای استفاده از این روش مراحل زیر را دنبال کنید:

– آدرس اینترنتی my.ssaa.ir را جستجو کنید.

– در گام بعدی گزینه اجرای اسناد رسمی و سپس استعلام ممنوع ‌الخروجی را انتخاب کنید.

– حال با درج اطلاعات درخواست شده و انتخاب گزینه بررسی می‌توانید از وضعیت ممنوع الخروجی خود آگاه شوید.

مدت زمان ممنوع ‌الخروجی

مدت زمان ممنوع ‌الخروجی در نظر گرفته شده برای افراد ۶ ماه است که بر اساس درخواست دادستان کل کشور، این محدودیت هر ۶ ماه یکبار تمدید می‌گردد. شما می‌توانید در صورت ممنوع الخروجی ۲۰ روز پس از زمان ابلاغ حکم نسبت به آن اعتراض نمایید.

در صورت ممنوع الخروجی باید چه کرد؟

راه‌های مختلفی برای رفع ممنوع الخروجی وجود دارد و لازم است که از تمام ارگان‌ها و ادارات برای آن اقدام کنید. در مرحله اول باید دلیل آن را پیدا کنید که اگر مالی باشد راه آسانتری در پیش دارید. اما در مسائل مربوط به مالیات می‌توانید با پرداخت بدهی، گرفتن حکم شورای عالی مالیات مبنی بر ورشکستگی و سپردن تضمین بانکی از کشور خارج شوید. بقیه موارد به نظر دادگاه بستگی دارد و باید طبق آن عمل کنید.

رفع ممنوع ‌الخروجی در شرایط خاص

در شرایط خاص مانند سفر درمانی، حج تمتع، انجام امور تجاری مربوط به کار و نداشتن توانایی پرداخت امور مالیاتی با اجازه دادگاه تنها یکبار می‌توانید برای روبه راه شدن وضع مالی به خارج از کشور سفر کنید.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *