خانه » اطلاعات عمومی » چطور بفهمیم کسی از ما شکایت کرده است؟

چطور بفهمیم کسی از ما شکایت کرده است؟

راهنمای استعلام شکایت از سایت عدل ایران

راهنمای استعلام شکایت از سایت عدل ایران

از نظر قانونی هرکس استحقاق این را دارد که بداند کسی از او شکایتی کرده یا نه. و در صورتی که از شخص شکایت شده باشد، فرصت دفاع از حقوق خود را داشته باشد. بنابراین همه باید راههای اطلاع از شکایت را بدانند؛ تا در صورتی که از طریق احضاریه از این موضوع مطلع نشدند، مراجعی باشد که از آن کسب اطلاع کنند.

چگونه از وجود شکایت علیه خودمان مطلع شویم؟

دو مسیر کلی برای اطلاع از وجود شکایت علیه خود، وجود دارد:

سامانه ثنا

در صورتی که شخص شاکی اطلاعات هویتی فرد متشاکی را داشته باشد، شکایت به صورت حضوری ثبت شده و فرد متشاکی اطلاع دارد که از او شکایت شده است. در این صورت فرد با مراجعه به سامانه ثنا از وجود شکایت و جزئیات پرونده مطلع خواهد شد. جهت ورود به سامانه ثنا از دکمه زیر استفاده کنید.

ورود به سامانه ثنا

پس از ورود به سامانه ابتدا باید در آن ثبت نام و احراز هویت را انجام دهید. در این سامانه می‌توان روند کار پرونده را مشاهده کرد و از جزئیات شکایت مطرح شده علیه خود، اطلاع یابد. سامانه ثنا جزئیاتی چون زمان تعیین شده برای رسیدگی در دادگاه و ابلاغیه‌های قضایی را نیز نشان می‌دهد. پس از برگزاری دادگاه، رأی صادره نیز از این درگاه قابل مشاهده است.

سامانه عدل ایران

گاهی مکان اسکان شخص متشاکی مشخص نیست و یا فرد شاکی از آن بی‌اطلاع است. در این صورت شاکی از شخص مورد نظر شکایت غیابی مطرح می‌کند. به این ترتیب نه شاکی اطلاعات مشخصی از فرد دارد و نه متشاکی اطلاع دارد که از او شکایتی طرح شده است. پس سامانه ثنا در این وضعیت عملاً کاربردی نخواهد داشت. در قانون آیین دادرسی کیفری، آیین نامه‌ای با عنوان نحوه استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی نگاشته شده است که بر اساس آن:

اگر مخاطب مجهول المکان بوده و به حساب کاربری وی دسترسی نداشته باشیم، ابلاغیه اوراق قضایی از طریق انتشار آگهی در سامانه ابلاغ و یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار انجام می‌گیرد. به همین دلیل سامانه عدل ایران راه‌اندازی شده است. بر این اساس افرادی که بر علیه آنها شکایت غیابی طرح شده به جای ملاحظه روزنامه‌های کثیرالانتشار، با مراجعه به سامانه آگهی الکترونیک شکایت خود را استعلام گرفته و در صورتی که شکایت غیابی علیه فرد ثبت شده باشد با مراجعه به سامانه ثنا و ثبت نام در آن از جزئیات شکایت غیابی مطلع می‌شود. برای ورود به سامانه عدل ایران از دکمه زیر استفاده کنید.

ورود به سامانه عدل ایران

پس از ورود به سامانه عدل ایران به بخش “سامانه آگهی قضایی” رفته و با وارد کردن اطلاعات خواسته شده، شکایت غیابی خود را استعلام بگیرید. در صورتی که شکایتی علیه شما ثبت شده باشد، لیست شکایت‌ها نمایش داده می‌شود، در غیر این صورت عبارت “هیچ آگهی با شرایط وارد شده وجود ندارد” به شما نمایش داده می‌شود. اگر شکایت غیابی علیه شما مطرح شده باشد با کلیک بر روی جزئیات به سامانه ثنا هدایت می‌شوید. در این سامانه پس از ثبت نام و احراز هویت، جزئیات نمایش داده می‌شود.

نکات مهم

  • استعلام شکایت با کد ملی از طریق سامانه ثنا امکان‌پذیر است.
  • در صورتی که برای رسیدگی به شکایت علیه خود، در هیچ دادگاهی حضور نداشته باشید، همچنین هیچ لایحه‌ای نیز نفرستاده باشد و ابلاغی نیز به صورت واقعی انجام نگرفته باشد، دادگاه رأی را به صورت غیابی صادر می‌کند. اما همیشه قانون‌گذار این حق را با متشاکی می‌دهد که پس از اطلاع از رأی در مدت مشخصی به آن اعتراض کرده و تقاضای دادرسی مجدد کند.
  • اگر پرونده شما در جریان رسیدگی قرار دارد، و شما از شکایت غیابی علیه خود مطلع شدید، پیشنهاد می‌شود حتماً در دادگاه حضور پیدا کنید. به این ترتیب فرصت ارائه دفاعیات خود را خواهید داشت. اما اگر رسیدگی به شکایت پایان یافته و رأی صادر شده، در صورتی که رأی صادره به ضرر شماست، در مدت ۲۰ روز پس از صدور حکم فرصت اعتراض و طرح واخواهی خواهید داشت.
  • در خصوص اینکه چه مدت زمانی طول می‌کشد تا بفهمیم از ما شکایت شده؟ باید گفت که معمولاً طی چند هفته پیامکی از طرف سامانه ثنا برای شما ارسال خواهد شد. البته این در صورتی است که در این سامانه ثبت نام و احراز هویت را انجام داده باشید. اما اگر به هر دلیلی نگران وجود شکایت علیه خود هستید؛ می‌توانید با مراجعه به دادسرای محل شاکی مورد نظر خود مراجعه کرده و با ارائه کد ملی از وجود شکایت علیه خود مطلع شوید.
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *