خانه » آگهی رپورتاژ » آیا گازهای R22 و R134a فقط به عنوان گاز کولر کاربرد دارند؟!

آیا گازهای R22 و R134a فقط به عنوان گاز کولر کاربرد دارند؟!

درباره کاربرد گازهای r22 r134 بیشتر بدانید!
بررسی کاربرد گاز r22 r134

در این مقاله به شرح کامل مشخصات و کاربرد گاز r22 r134 خواهیم پرداخت. این گازها با نام گاز مبرد شناخته می شوند و در سیستم های برودتی و سرمایشی به کار می روند. سیستم های برودتی یکی از مهم ترین اختراعات بشر هستند.

بشر از ابتدای تاریخ به دنبال ساخت ابزارهایی برای مقابله با گرما بوده است. قرن ها پیش انسان از باد بزن برای این کار استفاده می کرد و اکنون سیستم های پیچیده سرمایشی را به کار می برد. سیستم های مدرن برودتی برای خنک کردن محیط به نوعی گاز بخصوص نیاز دارند. گازهای مختلفی در بازار موجود هستند و هر کدام از آن‌ها کاربردهای خاص خود را دارند. اگر قصد استفاده از گازی را دارید که برای سیستم سرمایشی شما مناسب باشد همراه ما بمانید تا اطلاعات لازم را شرح دهیم.

شرح مختصر کاربرد

قبل از این که کاربرد گاز r22 r134 را شرح دهیم بهتر است اطلاعاتی در مورد پایه و اساس این گازها بدانید. گاز r22 و گاز r134 نوعی گاز مبرد هستند. حرف r که در ابتدای نام آن‌ها نوشته می شود به معنای Refrigerant است. اعدادی که پس از این حرف نوشته می شوند نشان دهنده ساختار مولکولی و شیمیایی آن‌ها می باشند. به طور مثال گاز r134 نام مختصر هیدروفلوروکربن است. کلروفلوئوروکربن هم نام کامل گاز r22 می باشد.

این گازها فشار پایینی دارند اما وقتی دمای محیط را جذب کنند سنگین شده و به مایع تبدیل می شوند. سیستم تهویه نیز این گازها را ابتدا به محیط می فرستند تا گرمای محیط جذب آن‌ها شود. سپس یک کمپرسور آن‌ها را دوباره به محیط می فرستد. برخی از انواع این گازها که حاوی کلر هستند تاثیر مخربی روی محیط زیست دارند. شاخص های ODP (پتانسیل تخریب لایه اوزون) و GWP (پتانسیل گرمایش جهانی) برای بررسی تاثیر این گازها مورد استفاده قرار می گیرند. این شاخص ها بر میزان مصرف گازهای مذکور تاثیر بسزایی دارند.

مشخصات شیمیایی گاز r22 و گاز r134

مشخصات شیمیایی گاز r22 و گاز r134 را در جدول زیر با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد:

مشخصات R22

(کلروفلوروکربن ۲۲)

R134a

(۱۳۴a هیدروفلوروکربن )

فرمول شیمیایی CHCIF2 CHF2CF3
وزن مولکولی ۸۶.۴۷ g/mol ۱۰۲.۰۳ g/mol
نقطه ذوب -۱۷۵ °C -۱۰۳.۷ °C
نقطه جوش -۴۰.۷ °C -۲۶.۳ °C
چگالی مایع ۱.۱۹۴ g/cm³ ۱.۱۳ g/cm³
نقطه انجماد (سانتیگراد) -۹۶.۶ -۱۶۰
چگالی بحرانی Kg/m³ ۳۸/۵۲۳ Kg/m³ ۵۰۸
(GWP) ۱۷۰۰ ۱۴۳۰
(ODP) ۰.۰۳۴ ۰
میزان سمی بودن غیر سمی بسیار کم
قابلیت اشتعال پذیری غیر قابل اشتعال غیر قابل اشتعال

موارد بالا تنهای برخی از مشخصات شیمیایی این گازها هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان این حوزه در تماس باشید.

کاربرد گاز r22 و r134

r134 و r22 از مرسوم ترین گازهای مبرد هستند. این گازها در طیف گسترده ای از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. اگر قصد استفاده از آن‌ها را دارید بهتر است ابتدا با کاربردها و ویژگی های این دو گاز آشنا شوید و سپس برای خرید آن‌ها اقدام کنید. ویژگی و مزایای گاز r134 را در ادامه شرح می دهیم:

  1. آآ این گاز اثرات مخرب کمتری بر محیط زیست دارد و یک جایگزین مطمئن برای r22 محسوب می شود.
  2. این گاز قیمت بیشتری نسبت به r22 دارد.
  3. گاز r134 به علت ثباتی که در حفظ دمای خود دارد می تواند با اکثر سیستم های تهویه هوا سازگاری داشته باشد. حتی دستگاه هایی که برای r22 طراحی شده اند هم می توانند با r134 کار کنند.
  4. خلوص این گاز بیش از ۹۹ درصد می باشد و اسیدیته پایینی دارد.
  5. گاز r134 بی رنگ است و بو ندارد.
  6. کپسول این گاز آبی رنگ است.

گاز r134 در صنایع خودروسازی، ساخت سیستم های تهویه، ساخت یخچال، صنایع کشاورزی، صنایع شیمیایی و ساخت لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد. کمپرسورهای اسکرال بیتزر، سمی هرمتیک کوپلند و اسکرال دانفوس با r134 سازگاری دارند.

کاربرد گاز r22 r134

ویژگی و مزایای گاز r22 عبارتند از:

  1. این گاز تاثیر مخربی بر محیط زیست دارد و به همین دلیل در بعضی نقاط دنیا استفاده از آن ممنوع می باشد.
  2. گاز r22 نسبت به مدل قبلی قیمت کمتری دارد.
  3. همانطور که گفتیم استفاده از این گاز در برخی نقاط ممنوع است و به همین دلیل گاهی دسترسی به آن راحت نمی باشد. البته در ایران به راحتی می توانید آن را تهیه کنید.
  4. شما با مصرف میزان کمتری از این گاز می توانید انرژی سرمایشی بیشتری تولید کنید.
  5. خلوص این گاز هم بیش از ۹۹ درصد می باشد.
  6. گاز r22 رنگ و بو ندارد.
  7. کپسول این گاز سبز رنگ است.

گاز r22 که مرسوم ترین نوع گاز کولر محسوب می شود در سیستم های تهویه سنتی به کار می رود و برای تمیز کردن فلزات نیز مورد استفاده قرار می گیرد. کمپرسورهای بیتزر، فراسکولد، دورین و کمپرسور اسکرال دانفوس با این گاز سازگار هستند.

برندهای معتبر

برخی از معتبرترین برندهای تولیدکننده گاز r22 و گاز r134 که در ایران هم موجود می باشند عبارتند از:

دو عامل تاثیرگذار بر قیمت نهایی این محصولات عبارتند از کمپانی تولیدکننده کپسول و مدل گاز. هر کدام از این برندها ویژگی های خاص خود را دارند. به طور مثال خلوص گازهای کمپانی های مختلف ممکن است با هم تفاوت داشته باشند. به همین دلیل شما باید از راهنمایی های کارشناسان این حوزه استفاده کرده و محصولی را خریداری کنید که متناسب با نیازهای محیطی شما باشد.

شرح کاربرد گاز r22 r134

خرید گاز r22 و گاز r134 اصل

برای خرید گاز r22 و گاز r134 می توانید از طریق وبسایت های فعال در زمینه فروش گاز مبرد اقدام کنید. یکی از معتبرترین موسسه های فعال در زمینه ساخت سردخانه و تامین ابزارهای برودتی می باشد و از سال ۱۳۹۲ در بازار ایران فعالیت می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت، ویژگی و کاربرد گازهای مبرد کافی است با کارشناسان تماس حاصل فرمایید.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *