خانه » بررسی و معرفی » کلاس آمادگی المپیاد؛ انتخابی درست تا کسب مدال

کلاس آمادگی المپیاد؛ انتخابی درست تا کسب مدال

درباره کلاس های آمادگی المپیاد بیشتر بدانید!

کلاس های آمادگی المپیاد

یکی از جذابیت‌های المپیادهای دانش‌آموزی، تنوع درس‌های اختصاص‌یافته و دسته‌بندی‌های متفاوت آن است. با این اوصاف آن دسته از دانش‌آموزانی که علاقه و مهارت ویژه‌ای در یک درس مشخص داشته باشند، پس از ارزیابی و تعیین سطح علمی زیر نظر مشاور و متخصصین المپیاد، می‌توانند به‌صورت متمرکز و با توجه به علاقه‌مندی خود، در یکی از ۹ درس المپیادهای دانش‌آموزی شرکت کنند.

این تفکیک، سیاست‌گزاری هوشمندانه‌ای در مسیردهی به علاقه و هدف دانش‌آموز برای هموار کردن مسیر علمی و ساختن آینده شغلی شخص به شمار می‌رود.

استعدادیابی المپیاد؛ نقطه صفر موفقیت

یکی از رسالات مهم کادر آموزشی در مدارس و مؤسسات آموزشی، رصد کردن دانش‌آموزانی است که دورنمای علمی قابل‌توجهی در دوران تحصیل و مشخصاً در یک یا چند درس، قوای علمی بالایی دارند. بدین ترتیب، زمانی که قصد دارند در المپیاد دانش‌آموزی شرکت کنند، شانس موفقیت آن‌ها با توجه به مسیری که پیش رویشان قرار گرفته، به‌مراتب بیشتر است. به همین منظور، تست‌های استعدادیابی ویژه‌ای برای دانش‌آموزان مستعد و آماده در نظر گرفته می‌شود تا هدایت و آماده‌سازی، به‌صورت هدفمند و منسجم، اتفاق بیفتد.

طلایی‌ها با برگزاری تست‌های استعدادیابی، در این مسیر تعیین‌کننده، همراه دانش‌آموز است و این تست‌ها را با رویکردی برنامه‌ریزی‌شده، در اختیار دانش‌پژوه قرار می‌دهد.

المپیاد به تفکیک درس؛ ادبیات، شیمی و کامپیوتر

بر کسی پوشیده نیست که از بین ۹ درس رقابتی در المپیادهای دانش‌آموزی، سه درس ادبیات فارسی، شیمی و کامپیوتر با چالش‌های منحصربه‌فردی همراه هستند. در ادامه، به بررسی جداگانه هر درس برای المپیاد می‌پردازیم:

المپیاد ادبی

المپیاد ادبی (زبان و ادبیات فارسی) پس از المپیاد ریاضی و المپیاد فیزیک، به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین المپیادهای کشور شناخته می‌شود و پیشینه آن به سال تحصیلی ۱۳۶۶-۶۷ بازمی‌گردد.

باید اضافه کنیم که المپیاد ادبی تا دوره چهاردهم (سال تحصیلی ۱۳۷۹-۸۰) منحصراً مختص دانش‌آموزان رشته‌های علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی بود؛ اما از دوره پانزدهم این محدودیت حذف شد و دانش‌آموزان دو رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی نیز شانس شرکت در این رقابت کشوری را به دست آوردند.

المپیاد ادبی در سه مرحله، زیر نظر کمیته ادبی باشگاه دانش‌پژوهان جوان برگزار می‌شود که مرحله سوم، به دوره چهل (تابستانه) معروف است و شامل آمادگی نهایی و کسب مدال کشوری خواهد شد.

المپیاد کامپیوتر

المپیاد کامپیوتر

سی سال سابقه برگزاری المپیاد کامپیوتر در ایران، باعث شده است تا این علم نوین و مدرن بیش از هر رشته و درس دیگری محبوبیت و توجه پیدا کند. ناگفته نماند که المپیاد کامپیوتر ازجمله رقابت‌های جهانی است که برای کشور عزیزمان ایران، مدال‌های رنگارنگ متعددی را به همراه داشته و پرچم ایران را به‌عنوان یکی از رقبای برجسته علوم کامپیوتر، بارها به اهتزاز درآورده است.

المپیاد کامپیوتر با اختصاص شش مرحله در سطح کشور و جهان برگزار می‌شود. کلیه دانش‌آموزان سال دوم و سوم رشته ریاضی فیزیک، سال دوم و سوم شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش می‌توانند با توجه به نمرات ریاضی و معدل دروس ریاضی بالای ۱۵، در این المپیاد شرکت کنند.

هدف از برگزاری سالانه المپیاد کامپیوتر افزایش سطح آگاهی و بهبود مهارت‌های علمی مرتبط بین دانش‌آموزان و معلمان است. بدین ترتیب، گام‌های مؤثری در راستای تقویت دانش علوم کامپیوتری و همسو شدن با فناوری‌های نوین برداشته می‌شود.

از مزایای مشترک کسب مدال در سه المپیاد ادبی، شیمی و کامپیوتر می‌توان به سهمیه کنکور سراسری، دریافت تسهیلات از بنیاد ملی نخبگان و بهبود رزومه تحصیلی برای ساختن یک آینده شغلی ارزشمند اشاره کرد.

المپیاد شیمی

المپیاد شیمی یکی دیگر از رقابت‌های چالشی است که هرسال زیر نظر وزارت آموزش‌وپرورش و با مدیریت مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان برگزار می‌شود. آن دسته از دانش‌آموزانی که قصد دارند در این المپیاد شرکت کنند، باید در حال تحصیل در یکی از پایه‌های تحصیلی دهم یا یازدهم باشند.

شایان‌ذکر است که المپیاد شیمی به‌عنوان تنها درسی شناخته می‌شود که دانش‌آموزان رشته علوم تجربی یا ریاضی فیزیک می‌توانند پس از مدال‌آوری، از سهمیه خود برای کنکور سراسری در هر رشته انتخابی استفاده کنند.

این المپیاد جذاب و پرطرفدار در پنج مرحله برگزار می‌شود که مرحله پنجم، رقابت جهانی بین شرکت‌کنندگان است و شامل دو مرحله تئوری و آزمایشگاهی می‌شود.

فوت کوزه‌گری برای مدال شدن در المپیاد

بر کسی پوشیده نیست که موفقیت در المپیاد، به‌سادگی شدنی نیست. بلکه هر داوطلبی به‌تناسب سطح آمادگی و مهارتی که دارد، باید بتواند در مسیر کسب مدال و شناخته شدن در سطح کشوری یا جهانی گام بردارد.

آنچه دانش‌پژوه علاقه‌مند را به نقطه موفقیت و برافراشتن پرچم کشور ایران هدایت می‌کند، انتخاب یکی از ابزارهای تضمینی زیر خواهد بود:

  • شرکت در جلسات مشاوره المپیاد و دریافت خدمات مشاوره از موسسه آموزشی معتبر (این جلسات تخصصی در موسسه طلایی‌ها به‌صورت رایگان برگزار می‌شود.)
  • ثبت‌نام در کلاس‌های آمادگی المپیاد ادبی، شیمی یا کامپیوتر به‌تناسب سطح علمی و آمادگی دانش‌آموز (سطح کلاس پس از انجام تست استعدادیابی تعیین خواهد شد.)
  • شناسایی و تهیه بهترین منابع درسی و غیردرسی مختص المپیاد
  • برنامه‌ریزی شخصی و هدفمند با اختصاص زمان‌بندی مشخص، بدون شتاب‌زدگی و با رعایت فاصله‌گذاری

در کلاس‌های المپیاد چه می‌گذرد؟

کلاس المپیاد طلایی ها

شایان‌ذکر است که هر سه کلاس در موسسه طلایی‌ها برای درس‌های ادبیات فارسی، شیمی و کامپیوتر با رویکرد تقویت یادگیری و بهبود مهارت‌های علمی و درسی در سطح کشوری و جهانی برگزار خواهد شد. در ادامه، مختصری در مورد هر کلاس توضیح خواهیم داد:

کلاس المپیاد ادبی

در کلاس المپیاد ادبی، دانش‌پژوه با کلیه مباحث ضروری اعم از نظم و نثر، تاریخ ادبیات فارسی، دستور زبان فارسی و سایر مباحث با اهمیت کمتر آشنا خواهد شد. دارندگان مدال‌های رنگی در این المپیاد شانس تحصیل در دانشگاه‌های برجسته تهران را خواهند داشت.

کلاس المپیاد شیمی

در کلاس المپیاد شیمی طلایی ها، کلیه داوطلبین می‌توانند از یک فضای علمی منحصربه‌فرد با تدریس برترین اساتید سمپاد و دانشگاه‌های برجسته تهران، بهره‌مند شوند. فرصت استفاده از اساتید مجرب، جزوه‌های آموزشی تخصصی جهت مطالعه و یادگیری مداوم برای دانش‌آموزان و همچنین آزمون‌های شبیه‌سازی شده در کلاس‌های موسسه طلایی‌ها به‌خوبی فراهم شده است.

کلاس المپیاد کامپیوتر

در کلاس المپیاد کامپیوتر، دانش‌پژوهان به‌صورت متمرکز، هدفمند و منسجم برای افزایش مهارت‌های علمی خود در مورد دانش کامپیوتر و آشنایی با فناوری‌های نوین این علم محبوب و جهانی، آموزش می‌بینند. لازم به یادآوری است از برترین اساتید سمپاد و دانشگاه‌های برتر تهران، برای کلاس المپیاد کامپیوتر، دعوت به عمل آمده است.

محوریت اصلی در شکل برگزاری کلاس‌های المپیاد، اختصاص دوره‌های گروهی، نیمه‌خصوصی، خصوصی به‌صورت آنلاین و حضوری برای کلیه داوطلبین المپیادهاست.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *